Implementácia simulačných stratégií rozvíjajúcich reflexívne kompetencie študentov učiteľstva do prezenčnej a dištančnej formy praktickej profesijnej prípravy

Základné informácie

Tematická oblasť: komisia č. 2 pre nové technológie, metódy a formy vo vzdelávaní

Názov projektu (slovenský): Implementácia simulačných stratégií rozvíjajúcich reflexívne kompetencie študentov učiteľstva do prezenčnej a dištančnej formy praktickej profesijnej prípravy

Názov projektu (anglický): Implementation of simulation strategies developing the teacher students reflexive competencies into attendance and distance forms of practical professional training

Začiatok riešenia projektu: 2023

Koniec riešenia projektu: 2025

Stav projektu: Financovaný/riešený

Číslo projektu: 013UPJŠ-4/2023

Vedúci projektu: doc. PaedDr. Renáta Orosová, PhD.

Vysoká škola: Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach

Pracovisko: Filozofická fakulta

Anotácia projektu v slovenskom jazyku

Projekt je zameraný na tvorbu suportívneho prístupu utvárania reflexívnych kompetencií budúcich učiteľov z hľadiska platného profilu profesijných spôsobilostí prezentovaných profesijným štandardom. Zručnosť reflektovať vlastnú prax výučby je determinujúcim prvkom profesijného rozvoja študentov učiteľstva a učiteľov. Reflexívna výučba je dôležitou súčasťou učenia sa a jej aplikácia cieľom vzdelávania v rámci učiteľských študijných programov. Prioritou v prezenčnej a dištančnej forme praktickej profesijnej príprave má byť implementácia rôznych výcvikových a modelových simulácií edukačných situácií v podmienkach fakúlt. Nástrojom k tomu sú mikrovyučovanie a mikrovyučovacie analýzy. V podmienkach slovenských vysokých škôl sa nejedná o obvyklé stratégie výučby v rámci profesijnej prípravy budúcich učiteľov. Nedostatočne rozpracovaný a skúmaný je ich dopad na kreovanie reflexívnych spôsobilostí študentov učiteľstva, takisto absentuje komplexná metodika prípravy, realizácie a evalvácie simulačných aktivít za pomoci videozáznamu. Cieľom projektu je experimentálne verifikovať efektivitu simulačných stratégií (mikrovyučovania a mikrovyučovacej analýzy) pri utváraní reflexívnych kompetencií študentov učiteľstva. V aplikačnej rovine pôjde o vytvorenie výskumne overenej metodiky exploatovania simulačných stratégií v praktickej profesijnej prípravy budúcich učiteľov a o prehodnotenie reflexívneho charakteru ich profesijnej prípravy zavádzaním simulačných stratégií do učiteľských študijných programov. Táto metodika by mala využitie tak v prezenčnej, ako aj v dištančnej forme výučby v online priestore, kedy študenti učiteľstva budú mať k dispozícii schému na analyzovanie ich výstupov stimulujúcich ich reflexívne aktivity.

Anotácia projektu v anglickom jazyku

The project is focused on creating a supportive approach to the formation of future teachers reflective competencies in terms of the valid profile of professional competencies presented by the professional standard. The ability to reflect on own teaching practice is a determining element of the teacher students and teachers professional development. Reflective teaching is an important part of learning and its application is the aims of education within the teacher education programs. The priority in the attendance and distance form of practical professional training should be the implementation of various training and model simulations of educational situations in the faculties conditions. Micro-learning and micro-learning analysis are tools for this. In the conditions of Slovak universities, these are not the usual teaching strategies within the professional training of future teachers. Their impact on the creation of the teacher students reflexive abilities is insufficiently developed and researched, and a comprehensive methodology for the preparation, implementation and evaluation of simulation activities with the help of video recording is also absent. The aim of the project is to experimentally verify the effectiveness of simulation strategies (micro-teaching and micro-teaching analysis) in the formation of reflexive competencies of teacher students. At the application level, it will be the creating a research-proven methodology for the implementation of simulation strategies in the future teachers practical professional training and a review of the reflexive character of their professional training by introducing simulation strategies into teacher education programs. This methodology should be used in both attendance and distance learning in the online space, where teacher students will have available a scheme to analyze their outcomes stimulating their reflexive activities.

Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA

Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA Kapitálové výdavky v €
Čerpané v roku 2024 4 695,00 0,00

Filter

Filter